Фото дня


Чоповицький ЗНВК «Гімназія – загальноосвітній заклад І-ІІІ ступенів – дошкільний заклад»

Історія церкви

    Коли збудовано першу церкву в Чоповичах невідомо, проте ми достеменно знаємо, що вона була дерев’яною. Під час набігів татар церква неодноразово горіла, та прихожани своїм коштом відбудовували її знову. На протязі ХVІ- ХVІІІ церкву було спалено тричі. Наприкінці XVIII ст. а точніше у 1778р. в Чоповичах будується 4-та за віком церква побудована в ім’я Святої Трійці. Храм був дерев’яний, як і попередній. Церква належала до греко-католицької гілки християнства. Іконостас, Царські Ворота, Статуї Спасителя, Пресвятої Діви, Ангелів, Апостолів та інших святих були створені першим українським скульптором Сисоєм Шалматовим. Остаточно будівництво церкви було закінчене у 1854р.. Починаючи, очевидно, з початку ХVІІ століття жителі Чопович були греко-католиками. У 1839р. за часів настоятеля протоієрея Стефана Буткевича церква стає православною.

Сучасність храму

    Ми вже вище згадували, що Чоповицький храм неодноразово горів. Було це пов’язано з різними причинами: із набігами ворогів в 16 – 17ст. та з іншими невідомими нам обставинами. Наприкінці 19 ст. чопівчани знову залишились без церкви. Рішення про будівництво нової церкви було прийнято в 1894 році, в тому ж році петербурзьким єпархіальним академіком Ніколаєвим було розроблено проект нового храму. (Копії проекту подані в додатках 1 - 3). Храм планувалося побудувати дерев’яним з двома куполами, на одному з яких була розміщена дзвіниця. Нам, на жаль, не вдалось встановити точну дату побудови церкви. Це, очевидно, сталось не пізніше 1900 року. Храм був збудований на кошти, пожертвувані мирянами на будівництво, а також за рахунок церковної казни.

    В перші два десятиліття 20-го століття життя храму проходило спокійно і розмірено, це була досить багата церква. Населення Чопович на той час становило близько семи тисяч чоловік, абсолютна більшість з яких були православні. Окрім православ’я певна частина жителів Чопович – євреї, сповідувала іудаїзм. В цей же час на Чоповицький землях, неподалік від містечка, будується ще одна релігійна споруда – монастир Казанської Божої матері.

    Проте з приходом до влади більшовиків релігійне життя містечка різко змінилось, адже нова влада сповідувала зовсім інші, далеко не християнські цінності. Політика войовничого атеїзму була спрямована на знищення як релігії взагалі, так і культових споруд зокрема. Храм кілька разів намагались знищити. До певного часу ці спроби були невдалими. Проте…

    Весною 1927 року на свято Великодня, коли прихожани після освячення паски розійшлись по домівках, троє місцевих комсомольців зуміли пробратись на дзвіницю. І згодом один з них юнак на прізвище Баранівський запалив дзвіниця вище дзвонів. Церква згоріла до тла. Навіть церковні дзвони розплавились, лише дещо із церковної утварі сторожам вдалось винести і врятувати. Вціліли лише сторожка та церковна огорожа, оскільки була металева. Вже наступного дня було вирішено збудувати нову, але вже цегляну церкву. Незабаром був побудований барак, в якому проходила служба. Цей барак проіснував років три, а потім за наказом властей був зруйнований. Необхідно сказати, що найбільш урочисті обряди, такі як вінчання, хрещення проводились у монастирському соборі доти, доки той також не був спалений. Що ж до долі паліїв, то вона була незавидною – менш як за рік вони померли.

    Планам по будівництву нової церкви в 20-30 роки збутись не судилося. Радянська влада будівництво заборонила, а на місці церкви був влаштований танцювальний майданчик. До 1942 року містечко залишалось без церкви. Нам вдалось дізнатись імена священників, які служили до 1927 року. Про їхнє життя нічого невідомо. Тільки імена… Наумович, Гаврило Ушинський, Йосип Кмит, Євген Безвенглинський, Костянтин Попівський, Ларіон Шубович.


Ікони новому храму були пожертвувані місцевими жителями

    Як не дивно, але з приходом німецьких загарбників релігійне життя Чопович пожвавилось. На початку 1942 року була тимчасово відкрита церква в місцевому будинку культури, на цьому місці він знаходиться і зараз. Про відкриття церкви найбільш піклувались місцеві жителі Кириченко Михайло, Кононученко Йосип і священик Ігор Губардієвський. Через деякий час клопотання про побудову церкви було задоволене. Нового плану виконати не вдалось, тож вирішили будувати храм таким, яким він був. В будівництві брали участь парафіяни Чопович та навколишніх сіл: Барвінок, Путищ, Крушників, Рудницького, Шевченкового, Тростяниці, Стримівщини та ін. Як пише учасник тих подій на протязі 1942 – 1943 рр. з божою допомогою, грошима, провізією, працею істинно віруючих мирян храм Святої Трійці був відбудований в тому вигляді, в якому ми бачимо його і сьогодні. Іконостас, ікони на стінах церкви – все це пожертви місцевих жителів. Що стосується окупаційної влади, то вона, за спогадами очевидців, перепон будівництву не чинила. Хтось із німецьких офіцерів навіть підтримував це будівництво.


Смт. Чоповичі. Сучасний вигляд Храму Святої Трійці.

    Під час військових дій в листопаді – грудні 1943 року храм уцілів, незважаючи на те, що в цей період на території Чопович велись жорстокі бої між радянськими і німецькими військами.

    Після закінчення Другої Світової війни відношення властей до православної церкви змінилось дещо на краще. Як наслідок до Чоповицької церкви були завезені ікони зі святої гори Афон. Це чотири святині Чоповицького храму: Ікона Пресвятої Богородиці „Нечаянная радость”, Ікона Пресвятої Богородиці „Достойна єсть,” Ікона Пресвятої Богородиці „Скоропослушниця” та ікона Пантелеймона Цілителя. Починаючи з 1949 року на протязі 35 років, до самої своєї смерті, духовним пастиром чоповчан був священик Петро Медина. До цих пір жителі приходу, які особисто знали отця, відзиваються про нього з великою повагою. Після смерті о. Петра настоятелем Чоповицької Свято Троїцької церкви стає уродженець Чопівщини Фещенко Микола.

    Майбутні священик народився 22 березня 1928 року поблизу Чопович на хуторі Лип’яки, який невдовзі було знесено. Сім’я Фещенків була репресована під час колективізації – батька було відіслано з рідних місць до Маріуполя де він невдовзі помер. матір з двома дітьми вигнали з рідної хати і вона мусила виїхати до Росії, де працювала на залізниці.

    В 1946 році сім’я повернулась на Батьківщину. В 1969 році був висвячений в священики, а в грудні 1974 року стає настоятелем Чоповицького Свято Троїцького храму в якому служив до смерті. Помер Микола 23 липня 2001 року. Похований на церковному цвинтарі.


google Малинівський ЗНВК Йосипівська ЗОШ І - ІІ ступенів www.metodist-r.ucoz.ru/ Малинська РДА Український центр оцінювання якості освіти Малинська районна рада